ANMELDELSER
romaner
Bartleby og Co. 4
40 ÅRS LYKKELIG ENSOMHED
TANGO MORTALE
Rejsende i Litteratur
Av, for sagomel
Italiensrejsen
Italiensrejsen
Italiensrejsen
Vejen til Vemb
Vejen til Vemb
Tango Mortale
Rejsende i Litteratur
Rejsende i Litteratur
Rejsende i Litteratur
Gazellernes Sø
Gazellernes Sø
Gazellernes Sø
Gazellernes Sø
Batleby og Co. 4
Italiensrejsen
Italiensrejsen
Italiensrejsen
Bartleby og Co. 3
Bartleby og Co. 2
Bartleby og Co.


billedbøger
DE TRE Bind 3, DEN SORTE BOG, MARLOW 1
DE TRE bind 3
Av, for sagomel / Hest & Hund
Av, for sagomel
DE TRE Bind 3
Marlow 1
Marlow 1
Marlow 1
Pigen uden arme
Av, for sagomel
DE TRE bind 1 og 2
Benni Båt 4
Benni Båt 3
DE TRE bind 1 og 2
DE TRE bind 1 og 2
DE TRE bind 1 og 2
DE TRE Bind 1 & 2
Carlos & Co 7
DE TRE bind 1 & 2
Min familie 6
Min familie 5
Min familie 4
Min familie 3
Min familie2
Min familie1
Carlos & Co. 6
Carlos & Co. 5
Carlos & Co. 4
Carlos & Co. 3
Carlos & Co 2
Carlos & Co
Benni Båt 2
Benni Båt 1


drenge og pigebøger
Gø eller dø!
MIKKEL - DU ER PÅ!
Mikkel og de andre i Spanien.
Mikkel og de andre i Spanien.
Mikkel ved grænsen.
Mikkel ved grænsen
Mikkel ved grænsen
Mikkel & Co. (4)
Mikkel & Co. (3)
Mikkel & Co. (2)
Mikkel & Co (1)
Mikkel (5)
Mikkel (5)
Mikkel (4)
Mikkel (3)
Mikkel 2
Mikkel
 
En fremmed kommer til byen af TUE ANDERSEN NEXØ

Pseudonymet Oscar K har skrevet en fin skitse. Hvis den strammede sig an, ville den også være en god roman


Roman
Pseudonymet Oscar K står ikke bare som forfatter til romanen Vejen til Vemb, han er også dens fortæller og hovedperson. Som sådan arver han – midaldrende, melankolsk rejsende i litteratur – et gammelt hus i landsbyen Vemb. Grandfætteren Erling K er død, boet skal gøres op, så Oscar K forlægger et par uger af sit liv blandt støvede møbler og gamle breve. En døvstum husbestyrerinde, en halt hund og en erotisk set pågående kvinde er hans eneste selskab.
Sådan lyder oplægget i Vejen til Vemb. Resultatet er en bog, der lever af sin svagt fordrømte stemning, af læserens og hovedpersonens følelse af at være sat ind i et fremmed livs rammer. Man har – via breve, via sladder – adgang til de mest hemmelige, mest smertefulde øjeblikke i en andens liv. Men står samtidig helt udenfor.
Og hemmeligheder, endda af den saftige slags, er der masser af i Vejen til Vemb. Drifternes destruktive spil flyder under landsbyens overflade, og har gjort det i flere generationer, forstår man. Erlings mor forgreb sig på ham, da han var lille. Erling havde en hemmelig penneveninde, den japanske Keiko. Et – dødt? – barn spøger i baggrunden. Og så videre.
Chokere gør den nu ikke, hele understrømmen af sex, død og kødelighed. Snarere fungerer den som et nødvendigt cadeau til den genre, Vejen til Vemb tilhører. Der skal jo være noget at opdage,
ellers var der intet at skrive om.
Traumet som stiløvelse, altså. I al fald er der noget serielt og mekanisk over den måde, snart sagt alle sider af det rolige, døsige landsbyliv dækker over skjulte smertepunkter. Nånå, tænker man, hvorfor skulle det være nødvendigt. Men skuffes alligevel, når den afgørende brik falder på plads: Det er alligevel for banalt, for ligegyldigt.

En verden på hovedet
Bedre bliver det ikke af, at Oscar K har et nærmest distræt forhold til alle de traumer med videre, der folder sig ud omkring ham. Han er mest optaget af den halte hund, som en nat køres ned af en knallert. På den anden side er det også meget konsekvent: Oscar K er en rejsende, altid på vej videre. Tilværelsens skæbnetunge slag er ikke hans gebet.
Det skal med, at man, når alt kommer til alt, alligevel læser Vejen til Vemb med en vis fornøjelse. Oscar K skriver nemlig usædvanlig godt. Her et uddrag fra Erlings hemmelige notesbog om det Japan, der forbliver fremmed for ham, men ægger hans fantasi frem mod de mest fantastiske konstateringer:
»De bygger taget til huset først, og forsyner det senere med vægge. De trækker høvlen ind mod sig og saver opad. Og deres skruer og bor drejer venstre om. De tråder en nål og holder den stille, men bevæger sytøjet, tager skoene af, når de går ind, men beholder hatten på. (...) Manden går foran kvinden, timerne tælles bagvendt og fodnoter sættes øverst på siden. I tilfælde af sorg klæder japanerne sig i hvidt, og de bærer ligkisten i lodret stilling til graven.«
Korte sætninger, økonomisk, uden falbelader. Med få sætninger fremkaldes billedet af verden på hovedet, smuk, ren og fremmedartet. Og så spejler på bedste vis Oscar K’s egen situation: Som rejsende i litteratur indsættes han for en måned i et
rodfæstet liv. Reglerne er fremmede, alt er vendt på hovedet.
Det er kun med den yderste anstrengelse, at Vejen til Vemb bliver til en hel roman med handling, spændingskurve, og hvad der ellers hører til.
Kan man leve med det,
har den meget andet at byde på.
tan@information.dk


*Oscar K: Vejen til Vemb. 160 s., 198 kr. Forlaget Politisk Revy

*Oscar K. er også aktuel som medforfatter til teaterforestillingen ’Dada’ på Kalejdoskop