En bedemands søn fra provinsen
Af Morten E Nørskov

Oscar K. kender sine drengebogsklassiske hverdagshelte, men skildrer selv anti-helte i serien om Mikkel.

Først var der tyske Kästners »Emil og detektiverne«, så Jan og Kim og flere endnu i serier med friske fyre, der opklarer mysterier og hjælper politiet. Ikke nødvendigvis velskrevne, men spændende historier, som blev læst sønder og sammen. Den sidste Jan-bog udkom i 1964, genudgivet med ringe held i 1970erne, og herefter var det bal tilsyneladende slut. Men fra 1995 har Henrik Einspor skrevet seks bind i sin Dykker-deteketiv-serie om to forældreløse brødre, og Bo Green Jensen og Benn Q. Holm lagde grunden til serien om »Det seje sjak« i 2000.
Sidste år påbegyndte Oscar K. så en serie i otte bind med en bedemands søn, der tilmed er moderløs, som hovedperson, og med handlingen henlagt til den jyske provins. Mikkel hedder drengen, som lytter til Eminem og går i 6. klasse. Første bind hed blot »Mikkel«, og det andet netop udkomne har titlen »Mikkel & Co.«.
Oscar K. kender tilsyneladende sin drengebogsklassiske hverdagshelte, men skildrer selv anti-helte. De er ikke alle ligefrem randeksistenser, men personer, som normalt ikke optræder i børneromaner - med mindre det er tematiske case-historier om misbrugte eller misbrugende børn. Hos Oscar K. indgår de som en del af mangfoldigheden i klassen og på skolen.
Det ligner virkeligheden og er befriende autentisk langt hen ad vejen. I Mikkels klasse går der f.eks. en muslimsk indvandrerpige, Store Mariam. Beskrivelsen af hende skal nok få nuanceret opfattelsen af tilslørede piger. Børn har meninger i Oscar K.s børnebøger. De har holdninger, de slås for i så heftige diskussioner, at det er lige ved at koste en af dem livet i den nyeste bog. »Co.«-delen i titlen henviser i øvrigt til hunden Compagni, som knytter sig til Mikkel i første bind. Den får nu lokket Mikkel ud til et sortmalet hus i skoven. På gulvet ligger der en mand i en let akavet stilling. Sover han eller er han død?
Oscar K.s personer, deres indbyrdes relationer og provinsmiljøet med frisk luft i håret, når Mikkel er ude at cykle sine mange ture, er faktisk vigtigere end selve spændingshistorien. Ikke at den let læselige historie er uspændende, men det kriminelle og plotopbygningen har en del til fælles med tidligere trivielle serier, hvor der sluttes hurtigt, og troværdigheden ikke er noget, man går højt op i.
Også her, hvor der bl.a. er nogle usædvanligt godtroende provinspolitimænd, og hvor afslutningen på »mordgåden« lige lovligt nemt kommer et værdigt trængende formål til gode. Forfatteren lægger rigeligt med spor ud til de kommende bøger, og benytter desuden et velkendt trick fra trivi-serier: Sidst i »Mikkel & Co.« er der et filmtrailerlignende klip fra den kommende bog, »Mikkel på grænsen«, hvor der sættes spørgsmålstegn ved Mikkels identitet. Uha!
Lagt på www.berlingske.dk 2. marts 2004