”Benni Båt” – en billedroman
Dansklærerforeningens "Billedromaner" er en spændende nyskabelse, der redigeres af idérige Kari Sønsthagen. De tre første romaner i serien udkom sidste år, nemlig "Jeg er Frede…" af Hanne Kvist (Ill.: Cato Thau-Jensen), "Kevins hus" af Katrine Marie Guldager (Ill.: Claus Rye Schierbeck) og Lars Bukdahls "Mars er for tabere" (Ill.: Morten Voigt). Nu har Dansklærerforeningen udsendt tre romaner mere, og de fastholder den spændende nyudvikling af fortællinger for 4.-7. klasserne.
”Benni Båt”
Oscar K.
Ill. Dorte Karrebæk
Dansklærerforening, 2005
50 sider

"Benni Båt" er skrevet af den legendariske Oscar K. Dorte Karrebæk har igen, igen… lavet på én gang herlige og groteske illustrationer, der foruroliger, understreger, tolker… den ikke helt enkle historie.
Benni - en lang tynd bengel - går til boksning, får blodtud hver eneste gang, men sådan skal det være, når ens far er fhv. sværvægtsmester og langturschauffør fra Randers. Nu syr han stramaj, men hver lørdag banker han konen, "det lange kosteskaft". Benni får sine bank hver tirsdag og torsdag til boksning, men han trues også af Rosa og hendes tyrkiske drengebande. Heldigvis møder han August, en fantasifuld og musisk begavet dreng med en hemmelig hund. August ynder at fremtræde sådan lidt gangsteragtigt med solbriller. Han har også en hemmelig lillebror, Alfred, der er lukket inde i et skab. Alfred er vild med at danse, og Benni tror, han er en pige. August vil hjælpe Benni mod Rosa og hendes bande, men det ender med, at Benni og August får et valg: enten skal Benni bokse med den kæmpestore Thurco fra Rosa-banden - eller også skal August komme med en blodhund.
August ankommer med en meget minimal blodhund, og det hele udløses i en fest, hvor Benni danser med Rosa, der imidlertid viser sig at være en dreng. Man aner - måske - en relation imellem Augusts hemmelige broder, Alfred, og Rosa. Er de én og samme person? Det åbenbares ikke tydeligt, men der bliver noget at snakke om i klassen: mobning, venskab, rummelighed, kønsidentitet… En yderst udfordrende historie.

Bent Rasmussen, juni 2005