DANISH DEIGN Af Line Beck Rasmussen
Knud Ellitsgaaard-Rasmussen har skrevet en bog om Kaj Bojesens træabe, der ifølge forlaget nærmest er blevet synonym med Danish Design fra 50’erne. »Eventyret omABE« hedder bogen, »der i høj grad også appellerer til voksne læsere«, som det lyder i pressemeddelelsen. Og jo, ABE er fin. Knud Ellitsgaard-Rasmussen opbyggede i 50’erne små miljøer,hvor han fotograferede ABE og Bojesens andre dyr, og det er nu blevet til historien, hvor ABE, der er vinduespudser af profession, drager på forskellige eventyr. Det er politisk korrekthed i lækker kvalitet. Sådan en bog man godt kan sidde og læse i Arne Jacobsen-stolen eller have liggende fremme på Wegner-sofabordet sammen med nogle gode gamle legoklodser. En bog, man som voksen også kunne forestille sig, om ikke at have liggende fremme så i hvert fald nyde dér i designerstolen, er Oskar K’s »Carlos & Co.« illustreret af Dorte Karrebæk. I modsætning til »ABE« er der til gengæld ikke meget velpoleret kor-rekthed over denne skæve fortælling. Den handler om hunden Carlos, der ryger cigaretter, kan tale tysk, har sure tæer og derfor går med gummisko. Han møder drengen Anton, som han bliver venner med. Anton siger, han har nogle mus, men det passer ikke, og så sætter de to sig for at lave en fælde til at fange nogle. Mens Anton er på svagbørnskolonien »Opad« og tegner en spand fuld af blodige tegninger af mus, fanger Carlos musen Knud i fælden. Anton tager Knud med hjem, og for en stund glemmer de Carlos, der føler sig efterladt og ligger sig ned i fælden og ryger. En dag, mens Anton er til fætter-kusinefest, får Knud ondt i maven, og Dorte Karrebæks illustrationer viser, at det hænger sammen med, at Knud har løjet om sit navn. I virkeligheden hedder han Signe, og grunden til mavepinen skyldes en flok små lyserøde museunger, som Anton og Knud/Signe, straks de kommer hjem, vækker Carlos og fortæller ham om. I fællesskab planlægger de, hvordan de alle sammen skal lave et cirkus, men da de kommer hjem, har Antons mor støvsuget museungerne op, fordi hun troede, det var vingummier, der lå under sofaen. Og så bestemmer Carlos, Anton og Signe sig for at skrive en sørgelig bog. »Og så skrev de denne her bog. På deres eget, hemmelige sprog.« lyder slutningen. Historien lukker sig om sig selv, og muligvis er sproget ikke hemmeligt, men bogen kan synes svær at afkode. »Carlos & Co.« er en billedbog. Den ligner i hvert fald en. Om det så er barnet eller den voksne læser, der får mest ud af historien om tre skæve eksistenser er ikke til at sige. Og det er også lige meget. Uanset hvad, er det Danish Design, når det er bedst. Stort opslagsværk. Og det med kvalitets billedbøger har vi jo en god tradition for her i Danmark. Danish Design må også være Egon Mathiesen, Arne Ungermann, Lillian Brøgger, Cato Thau-Jensen, nogle nævnt, mange ’glemt’. Her. Men ikke i Kari Sønsthagen og Torben Weinreichs »Leksikon for Børnelitteratur«. Et værk som dette burde have fået mere plads, end det får i denne klumme, men det er endnu en gang børnelitteraturens vilkår at en blivedel af en samleanmeldelse. Måske kan et værk som dette være med til at ændre det forhold. Det er en imponerende viden, der er samlet her. Som læsende barn i 80’erne kan undertegnede selvfølgelig godt studse over, at Christina Hesselholdt får mere plads end fx Aage Brandt, men tiderne skifter. Selv i børnelitteraturen, og heldigvis for det. Leksikonet er en fornøjelse at få ihænderne og vil helt sikkert vise sig meget brugbart. For eksempel kan »Tostemmighed« slås op. Et begreb, der er værd at se på i forbindelse med børnebøger, der taler til voksne som historierne om ABE og Carlos. Andet man kan slå op, er for eksempel »Adaptation« og »Cross-over«, to begreber, der også bruges meget inden for børnelitteraturforskningen. Også »Tings-eventyr« og »Læsevaner« har fundet plads, alt sammen med gode henvisninger til videre læsning. Man kan slå op under »Lisbeth Werner«, der er angivet som forfatter til Puk-bøgerne. I virkeligheden er det pseudonym for Carlo Andersen og Knud Meister, der altså forfattede de 58 bind om ingeniørens datter, der sendes på kostskole, får et kælenavn og oplever en masse.Så ved man det. Og man kan slå op under »Gudrun Eriksen« (Tudemariebøgerne), »Otfried Preussler« (»Røveren Runkel-dunk«), »Robin Hood«, »Robinson Crusoe«, og sådan kan man mere eller mindre nørdet blive ved. I alt indeholder »Leksikonfor Børnelitteratur« ca. 1500 opslagsord med omtale af 5000 titler. Danish Design 2004 er kvalitetsudgivelser til børn og de voksne (med)læsere. Knud Ellitsgaard-Rasmussen: »Eventyret om ABE«, Nyt NordiskForlag Arnold Busck, 56 sider, 149 kr. Oskar K og Dorte Karrebæk: »Carlos & Co.«, Forum, 36 sider, 199 kr.
Kari Sønsthagen og Torben Weinreich: »Leksikon forBørnelitteratur«, Branner og Korch, 552 sider, 399 kr.
L i n e s c i r k e l Danish Design