EN OVERSET DEBAT anmeldelse i FagBogInfo
Av, for sagomel. Skitser til en børnelitterær poetik. Redaktion: Kamilla Kristensen. 41 sider, 18 x 25,5 cm. Ill: 55 tegninger i farver. Pris kr 149,00 (ib.). [Udgivet 2006]

Av, for sagomel handler om den danske børnelitteratur. Om nye og gamle bøger - og bøger, der endnu ikke er skrevet.
Av, for sagomel udspringer af et tredages seminar i Calpe, foråret 2006, hvor en gruppe børnelitteraturfolk, der repræsenterer forlæggere, formidlere, forskere, forfattere og illustratorer, mødtes for at udveksle erfaringer og rette blikket fremad og opdatere forestillingerne om at skrive, tegne og læse for børn i det 21. århundrede og diskutere grundlaget for et friskt syn på litteratur for børn og unge.
I bogen giver 9 børnelitteraturfolk deres bud på, hvordan den nyskabende børne- og ungdomsbog kan blive ved med at udvikle sig og overleve med den litterære og kunstneriske kvalitet intakt. "Selv om vi alle sammen godt ved, at børnelitteratur kan være kunst akkurat ligesom voksenlitteratur kan være det, så halter det i øjeblikket alligevel med diskussionen om børnelitteratur og kritikken af den. Hvis vi mener, at børnelitteratur kan være kunst, må vi også tale om den som kunst og ikke kun som læsepædagogisk materiale, hvor man fokuserer på forståelsen. Det er den diskussion, vi har ønsket at sætte i gang ved at mødes i Calpe og ved at samle ord og tegninger"(fra Forord).
Med bogen tages hul på en overset debat. Forfatterne kritiserer en kultur, der i angst for at kede sit publikum fokuserer på underholdning og lettilgængelighed. Samtidig giver bogen eksempler på bøger, der netop fordi de tør være anderledes, uklassificérbare og mærkelige, rager op og gør børnelitteraturen til noget af det mest vidunderlige i verden.
"Spørgsmålet er, om klassificérbarhed og let tilgængelighed er blevet en så fastlåst del af vurderingen af børnelitteratur, at den overskygger æstetisk og litterær kvalitet og kompleksitet? Skal bogen slet og ret være en del af den mangehovede underholdningsindustri, der kalder sig børnekultur? Eller er den så vigtigt et led i menneskers liv og forståelse af sig selv og andre, at den gode bog skal have en chance til? [...] Det er vigtigt, at de første bøger, et barn stifter bekendtskab med, både billedbøger og læsebøger, er ordentlige. Hvis børnene fra starten møder forenklede, forlorne billeder og ulidelige, ligegyldige letlæsninger, fratager vi dem lysten til at læse og se på billeder og vandre rundt i et land, hvor alt er til for første gang, og de med åbne øjne opdager den hemmelige betydning i ting og væsener og kalder dem ved lysende navne"(fra 'Begyndelsen til en poetik' af Oscar K.).
Av, for sagomel henvender sig til alle, der interesserer sig for børnebøger. Den er skrevet og illustreret af folk, som på den ene eller anden måde har med børnelitteratur at gøre: Forfattere, illustratorer, formidlere, redaktører og biblioteksfolk. På www.avforsagomel.dk er alle velkomne til at diskutere børnelitteratur med dem. Er boghandlerne f.eks. gode nok til at sælge børnebøger? Burde ministerierne uddele halvårlige børnebogschecks til alle børnefamilier? Hvorfor ansætter forlagene ikke billedredaktører? Og anmelderne - hvad ved de om børnelitteratur?
Når de voksne er færdige med at læse bogen, kan børnene læse Oscar K. og Lilian Brøggers historie 'Hest & Hund', der har erobret den nederste fjerdedel af siderne.

UDDRAG AF INDHOLD: Begyndelsen til en poetik (af Oscar K.). Den første bog i verden er ... (af Kamilla Löfström Kristensen). Himmelporte (af Louis Jensen). Litteratur og lystlæsning i et barneliv anno 2006 (af Bente Buchhave og Birgit Wanting). Børnebiblioteker i et historisk perspektiv (af Birgit Wanting og Bente Buchhave). Bør-ne-lidt-re-tur (af Dorte Karrebæk). At kaste lysbordet ad helvede til (af Hanne Kvist). Dårlig smag og gode læseoplevelser (af Hanne Kvist). Mærk jer ordene (af Line Beck Rasmussen). Hest & Hund (af Oscar K. & Lilian Brøgger).