Detektiv på 13 - Oscar K. og Dorte Karrebæk PHILIP E. MARLOW - MORDET PÅ DEN TYRKISKE GRØNTHANDLER
Resultatet af samarbejdet mellem den skrivende hund Oscar K. og illustratoren Dorte Karrebæk udfordrer endnu engang de gængse konventioner om, hvad der er god tone i børnebøger. Her bandes, ryges og drikkes, men vigtigst af alt leges der på livet løs.

Børnebøger | Anmeldelse af Charlotte Hitzner

Citat

Marlow støder på de to gadedrenge Loui og Louis om hvem han fortæller: Loui har lært at spille klaver i Vesterbro Ungdomsgård. 'Popcorn' og 'Für Elise', hele ' Für Elise', ikke kun de første oktavspring - hele svineriet, men Lulu tror det er arveligt. Hun påstår, hun var sammen med Lars Lilholt en sommernat i sin tid, og at han er Louis morfar, og at det er derfor, Loui kan spille klaver.

Det er et dystert og regnfuldt Vesterbro, som læseren føres ind i på de første par sider i beretningen om Philip E. Marlow. En 13 år gammel privatdetektiv og verdensmand med eget kontor og sekretær (pigen Lilly, der går i 9.). Han færdes hjemmevant mellem ludere, gangstere og nærpolitiet på Station 1, i en verden hvor alder i sandhed blot er et tal og skellet mellem barn og voksen synes ophævet, eller i bedste fald udvisket.

Marlow hyres af kvarterets gangster nummer et, den tyrkiske grønthandler i Dannebrogsgade, til at finde dennes forsvundne datter, Rüya, der er stukket af fra et arrangeret ægteskab. Hurtigt tager sagen en drejning, da Marlow kort tid efter finder grønthandleren myrdet mellem pallevis af ulovlige flasker og dåser. Ikke alene har han mistet sin arbejdsgiver, men han befinder sig nu også midt i en konflikt mellem de rivaliserende mafiabander på Nørrebro og Vesterbro. Med hjælp fra Rüyas veninde Belkis, der er historiens femme fatale, og politimanden Skousen redes trådene, et par lig, senere ud, og Marlow kan læne sig veltilfreds tilbage i stolen med en mentolcigaret dinglende fra mundvigen.

Det er krimi til fingrespidserne, hvilket er en fornøjelse, da de fleste børnebøger i samme genre har en tendens til at operere med klare dualismer som god/ond, rigtigt/forkert. Det forskånes man for i denne første bog om Philip E. Marlow, hvor universet er komplekst, og karaktererne er sammensatte personligheder med behov, fejl og egne opfattelser af ret og rimeligt. På samme tid tro mod forbilledet Raymond Chandlers hårdkogte privatdetektiv og gennemsyret af selvironisk distance til selv samme, skaber Karrebæks collageagtige illustrationer og Oscar K.s tekst i fællesskab en ramme om fortællingen, der stemningsmæssigt og kvalitativt fungerer optimalt.

Bogen er inddelt i mindre afsnit, og tekstmæssigt bliver den derfor mere overskuelig for de lidt yngre læsere, der skal til at give sig i kast med selvlæsning. Sprogligt fungerer teksten fremragende, om end den befinder sig i den lidt svære ende. Der leges med ord og begreber, hvilket danner det ene prægtige billede efter det andet på den indre visuelle læseskærm, som fx da Marlow omtåget kommer til sig selv efter at være blevet slået ned:

- En duft af engel, nyvasket sengetøj og dönerkebab slog mig i møde i mørket, da jeg kom til bevidsthed. Jeg var syg og træt og lige så fuld af liv som lommerne på et fugleskræmsel i vindstille.

Det er let og lækkert, med et glimt i øjet, og som læser kan man ikke andet end at lappe det i sig og håbe på, at makkerparret Oscar K. og Dorte Karrebæk har bind to lige på trapperne.