Ung detektiv på Vesterbro
Af Steffen Lange
Enhver krimielsker kender Raymond Chandler (18881959) og privatdetektiven Phillip Marlowe, den hårdkogte storbydetektiv over alle andre detektiver. Nu har han fået en lillebror i form af den 13 -årige Philip E. Marlow, der på sit skateboard fiser rundt.på Vesterbro for at opklare.små" og store forbrydelser .. Her starter det med en forsvunden j pige, og' det ender med kidnapning' og mord udført efter de bedste halal-metoder!
Bogen henvender sig til unge, men den.er bestemt også. morsom at læse for et ældre publikum. Oscar K., der kendes fra en lang række andre bøger for børn og unge, har med korte, knappe sætninger skrevet den perfekte Chandler-pastice. Og da det hele foregår på Vesterbro, tænker man naturligvis også på Dan Turell. Læs blot her, hvor den unge detektiv netop har fundet den døde grønthandler: "Det sorte overskæg så ud, som om det var klistret på, og hans mund var en halvåben måben. Jeg lagde en hånd på hans halspulsåre. Den var slap som en mørnet cykelslange.” .
At meget i handlingen er fuldstændigt usandsynligt, glemmer man hurtigt. Det væsentige ved bogen er, at den burde give unge læsere lyst til mere .både af Oscar K., men eksempelvis også af de ovennævnte klassikere. Og så skal det nævnes, at Dorte Karrebæk endnu en gang er både morsom og realistisk i sine illustrationer, der er prikken over ilet på en fin udgivelse. Tegningerne gør bogen til en indbydende blanding af roman og tegneserie, Qg man ser frem til flere udgivelser i det, der skal blive til en hel serie.

Oscar K. og DorteXarrebæk: "Philip E. Marlow - Mordet på den tyrkiske grønthandler«. 64 s., ill., 268 kr. (Klematis)