ANMELDELSER
romaner
Bartleby og Co. 4
40 ÅRS LYKKELIG ENSOMHED
TANGO MORTALE
Rejsende i Litteratur
Av, for sagomel
Italiensrejsen
Italiensrejsen
Italiensrejsen
Vejen til Vemb
Vejen til Vemb
Tango Mortale
Rejsende i Litteratur
Rejsende i Litteratur
Rejsende i Litteratur
Gazellernes Sø
Gazellernes Sø
Gazellernes Sø
Gazellernes Sø
Batleby og Co. 4
Italiensrejsen
Italiensrejsen
Italiensrejsen
Bartleby og Co. 3
Bartleby og Co. 2
Bartleby og Co.


billedbøger
DE TRE Bind 3, DEN SORTE BOG, MARLOW 1
DE TRE bind 3
Av, for sagomel / Hest & Hund
Av, for sagomel
DE TRE Bind 3
Marlow 1
Marlow 1
Marlow 1
Pigen uden arme
Av, for sagomel
DE TRE bind 1 og 2
Benni Båt 4
Benni Båt 3
DE TRE bind 1 og 2
DE TRE bind 1 og 2
DE TRE bind 1 og 2
DE TRE Bind 1 & 2
Carlos & Co 7
DE TRE bind 1 & 2
Min familie 6
Min familie 5
Min familie 4
Min familie 3
Min familie2
Min familie1
Carlos & Co. 6
Carlos & Co. 5
Carlos & Co. 4
Carlos & Co. 3
Carlos & Co 2
Carlos & Co
Benni Båt 2
Benni Båt 1


drenge og pigebøger
Gø eller dø!
MIKKEL - DU ER PÅ!
Mikkel og de andre i Spanien.
Mikkel og de andre i Spanien.
Mikkel ved grænsen.
Mikkel ved grænsen
Mikkel ved grænsen
Mikkel & Co. (4)
Mikkel & Co. (3)
Mikkel & Co. (2)
Mikkel & Co (1)
Mikkel (5)
Mikkel (5)
Mikkel (4)
Mikkel (3)
Mikkel 2
Mikkel
 
RØVLUND VAR DE AT LAVE AFTENSMAD af Lars Bukdal

2K. Genrebenders, nej genregangstere er Oscar K. og Dorte Karrebæk, sammen og alene plyndrer de bank efter bank som skønlitteraturens usårlige Bonnie & Clyde.

Røvlund var ved at lave aftensmad

Af Lars Bukdahl

Dorte Karrebæk: De syv dødssynder. 76 sider, 299 kr. Alma

Dorte Karrebæk og Oscar K.: De tre I, II, 74 og 62 sider, samlet pris 200 kr., og III, 128 sider, 160 kr., Dansklærerforeningens Forlag

Dorte Karrebæk og Oscar K.: Philip E. Marlow. Mordet på den tyrkiske grønthandler. 64 sider, 268 kr. Klematis

HVORDAN jeg holdt op med at bekymre mig og lærte at elske Dorte Karrebæks tegninger:

En absolut hadebilledbog, da jeg havde et barn i billedbogsalderen (og ikke behøvede nogen litterær undskyldning for at læse billedbøger), var Niels Hartmanns og Dorte Karrebæks Alle børns citroner, 1994 (2. udgave, 3. oplag), fordi den var så yderligt skamløst et rip off på Halfdan Rasmussens og Ib Spang Olsens hyper-klassiker Halfdans ABC: Store tegnede opslag i farver med 1 lille rimet bogstav-digt på hvert, f.eks. som langtfra værst »U«: »Uffes ur fra USA/ viser tiden dag for dag./ Uret siger tik og tak/ som en gammel Cadillac.«

Ikke megen Halfdansk drive dér. Jeg så mig så muggen på teksten og selve projektet, at jeg slet ikke kunne se de skæve vinkler og udskridninger (vs. Ib Spang) i Karrebæks tegnekunst, den var bare irriterende hygsom anonym, bestemte jeg mig for, og skulle helst undgås. Men da damen så overtog bagsidetjansen her i bogtillægget, var der ingen vej udenom at få øje på den egensindige galskab og eksperimenterelyst som faktisk kernen i den åh så tilforladelige professionalisme: omsider var jeg solgt.

Og det i sidste øjeblik, for i disse år eksploderer Dorte Karrebæk formeligt med originale, bestemt ikke tilforladelige bogværker, på egen hånd og i kongenialt samarbejde med sin nyfundne livsledsager, pseudonymet Oscar K. (duodebut: en øm, fordrømt »billedroman« Benni Båt, 2005). Mest intet andet ligner (solo-)billedbogen for voksne Den sorte bog, med undertitlen »Om de syv dødssynder«. I rammehistorie får en dreng fingre i Den sorte bog, der præsenterer og viser vej til syv insektarter, en for hver af de syv dødssynder, superbianerne (hovmod), avaritianerne (griskhed), luxurianerne (nydelsessyge), invidianerne (misundelse), iraeanerne (vrede), gulanerne (frådseri) og acedianerne (dovenskab).

Drengens efterfølgende lup-undersøgelser bliver til hver sin vilde/sjove/brutale/sjofle tegneserie; der er f.eks. invidianerne, et insekt med hoved i hver ende, der skændes drabeligt med sig selv og river sin(e) unge(r) itu. Den sorte bog folder sig ud som en samling luksuriøst grove moralismer, der heldigvis ender godt, da nemlig drengen redder en acedanier-unge fra dens ugidelige skæbne.

Ikke megen moral til gengæld i Karrebæks og Oscar K.s tegneserie om De tre, hundene Simba og Carlo og katten Røvlund, som selveste Dansklærerforeningens Forlag har udgivet i foreløbig tre bind, I, II (2006) og III (2007), med de stadig mere sigende undertitler »– da Simba og Carlo fandt en killing på vejen«, »– da Carlo blev bidt midt over af en stor, stor hund« og drrrrrrrr »– da Røvlund ønskede sig en negerdreng, men fik en lille autist til halv pris«.

Den sorte bog lignede i sin totale hybriditet ikke noget, De tre ligner en tegneserie, men i sin viltre fabuleren, ligeså formelt legende som episk løsagtig, ligner serien ikke nogen anden; hvad skal man kalde slagsen: en neo-dadaistisk splatter- og slapstick-dyrefabel, midt mellem Egon Mathiesen og Robert Crumb, som mærkeligt nok igen og igen formår at være rørende: Simba, der går ude i regnen og leder efter sit kæledyr Filur, mens Røvlund trallende laver aftensmad af samme, og Carlo desperat forsøger at undgå den gravide hunhund Dåse-Åse, som i telefonboksen støder på Niels-Ole, undertitlens fritstillede og mindreårige autist. Og sådan bumler det gladelig af sted hele vejen igennem de tre bind, som meget gerne må blive flere; med dansklærernes blåstempling kan De tre simpelthen ikke undgå at øve sin dårlige indflydelse på vores yngste, og sikke de fortjener det.

Og hvem har så oplevelsesrum til at blive skuffet over Karrebæks og Oscar K.s »tegnserieroman« om drengedetektiven Philip E. Marlow? For ja, billedsidens noir-pastiche-mix af tegning og foto er mere interessant end vellykket, og jo, tekstens forsøg på at gøre et særunivers af sin børnekrimi er mere end klodset, men når Dr. Karrebæk og Mr. K på livet løs eksperimenterer, når laboratoriet dag og nat står på gloende pæle, er det klart, at det må blive til en misser eller to undervejs, men så længe det også bliver til en Røvlund huserende anarkistisk, beholder vi øjnene på stilke, os forsøgskaniner (med samt vores børn).