2008.05.16
UNDERVERDEN

Klasse. To nye danske tegneserier lover godt for mediets fremtid i Danmark.

Af Christopher Arzrouni
Palle Schmidt: Blodets konkubine. 129,50 kr. Forlaget Fahrenheit.

Oskar K: Lille Miss Nobody. Tegninger: Rasmus Bregnhøi. 179 kr. Branner og Korch.

Danske forfattere er verdensberømte i Danmark, men har svært ved at komme ud over rampen i udlandet, fordi dansk ikke bare lige lader sig oversætte. Heldigvis er danske filmskabere ikke alene superstjerner i andegården, men også efterspurgte i udlandet for deres evne til at fortælle historier i billeder. Hvis de har ambitioner om en international karriere, er de imidlertid nødt til at droppe dansk. Hér er danske tegneserieforfattere i princippet langt bedre stillet. Billederne og fortællingerne bærer produktet, og teksten er forholdsvis enkel at udskifte. Derfor burde potentialet for internationale gennembrud være til stede.

Op til Københavns internationale tegneseriefestival Komiks.dk 2008, som foregår fra den 31. maj til 1. juni, har to nye danske serier vist vejen. Den unge veteran i tegneserieverdenen, Palle Schmidt, har udsendt Blodets konkubine. Oskar K og Rasmus Bregnhøi, der begge er mest kendt fra børnebogsverdenen, har fået deres egentlige debut i tegneserieverdenen med Lille Miss Nobody. Selvom begge historier foregår i den kriminelle underverden, og begge har såvel en mandlig som en kvindelige hovedperson, er de to albums vidt forskellige og illustrerer dermed spændvidden i det danske tegneseriemiljø. »Hey... lak man! Tak man!« Den rå humor er til at tage og føle på i Lille Miss Nobody. Gadedrengene sniffer hjernen ud med lim og lightergas. Politifolkene er selvoptagne. Og de to helte er tabere. Frelserpigen Lilith og gadedrengen Schniff døjer med hver sin begrænsning. Hun er blind. Han bor på gaden. Da Liliths førerhund bliver kørt ned af en mystisk ambulance uden lys og nummerplader, tilbyder Schniff at tage hundens plads som hendes fører. Første opgave bliver at begrave den døde hund. I stedet finder det umage par resterne af en myrdet pige. Det bliver indledningen til en opdagelsesrejse i den mørke storbys sociale og kriminelle underverden.

Rasmus Bregnhøis sort-hvide-blå tegninger er naivistiske og samtidig truende og kolde. Oskar K’s historie er både poetisk og umanérlig grum. Bag pseudonymet Oskar K. gemmer sig børnebogsforfatteren Ole Dalgaard. Men Lille Miss Nobody er bestemt forbudt for børn. Historien udspiller sig i den anonyme europæiske storby med sine skumle havneområder, red light districts og baggårde. Det kunne være Dickens’ London, eller for den sags skyld Paris eller Berlin. Lilith kommer over det hele med sit budskab om frelse i en håbløs verden af snavs, kulde og ensomhed. Intet under, at herrerne – indtil videre på afstand – har et godt øje til hende. Den unge, bumsede frelserkaptajn Ackley og den korrupte kriminalbetjent Q, men ikke mindst hende nye »førerhund«, Schniff, som elsker hende af et rent hjerte. Lille Miss Nobody er irriterende interessant med sine underlige koder i form af bibelcitater og strejfende hunde med små dukker i gabet. Det bliver spændende at følge, hvordan den mystiske fortælling udfolder sig.

Så er Blodets konkubine anderledes ligetil. To opfindsomme og hårdkogte lejemordere – Jean-Luc og Linda – er på flugt med en underlig forseglet køletaske med såvel politi som rivaliserende gangstere i hælene. Den kølige Jean-Luc er klippen, mens den impulsive Linda får begivenhederne til at tage fart. »Til helvede med anonyme bagmænd. Til helvede med at være freelance,« funderer Jean-Luc. »Amen,« svarer Linda. De to lejemordere både supplerer og tirrer hinanden, mens de vader fra skudduel til skudduel i japanske restauranter, natklubber og luksusvillaer med grådigheden som drivkraft. Ingen moralisme eller socialrealisme hér.

Det er Sin City, Pulp Fiction, La Femme Nikita og meget mere. Inspirationen fra de sidste årtiers actionfilm er ikke til at komme udenom. Fremfor alt er det bloddryppende og fremragende. »Tre bagmænd. To professionelle. Et job. Nul chance«. Historien er godt fortalt, og tegningerne er af international klasse. Man mærker tydeligt Palle Schmidts erfaring med storyboards fra filmens verden. John Woo og Quentin Tarantino ville være stolte af deres danske elev. Læs Blodets konkubine med lidt adrenalinpumpende underlægningsmusik.

SE OG HØR TAMMY WYNETTE SYNGE "STAND BY YOUR MAN" på http://www.youtube.com/watch?v=DwBirf4BWew