2016.07.20
De syltede børn: en dystopisk horror-fortælling

Oscar K. og Dorte Karrebæk har endnu en gang bedrevet en sansemættet fortælling, der på en og samme tid afføder ubehag og forundring.

Anmeldelse fra bogoplevelsen

Historien tager udgangspunkt i en ikke defineret tid på et ikke defineret sted. Men at historien udspiller sig i en post-apokalyptisk tid forårsaget af en naturkatastrofe, er der ingen tvivl om:

"Flere år efter blev der i udkantsområderne født førstegenerations vanskabninger, lam med to hoveder, trebenede gæs, børn med to hjerter eller tyste hjerner. Og Lidia i det hvide hus, en ung pige uden kropsåbninger, som ikke bidste af nogen mand".

Denne Lidia bliver bogens faste omdrejningspunkt. Den unge kvinde uden sanser, men som er sanset af alle mændene i det lille samfund. Begæret af alle mændene. Lidia, længselsfuld, rådvild og urolig, elsket og beundret, sætter en handling i gang. Personerne i byen tager til bedemandens søn. Han har et anatomisk teater, hvor han udforsker livet. Han vælger at give forestillingen om liv og ikke forestillingen om død til de tilrejsende, og om natten rører han Lidia. Med denne berøring bliver den negative spiral med indavl og håbløshed vendt, og bogen ender således i en positiv stemning.

Bogen udkommer oprindeligt i en chartekmappe, som var den fundet i et glemt depot. Som en rapport om en tid, efterkommere helst vil glemme. En genial sammentænkning af bogens ikonotekst, der understøtter den fulde tolkning. Dette eksemplar er en biblioteksbog, hvorfor dennes opbygning er mere traditionel. Dette skal ikke komme den til last, for der er til stadighed kælet for detaljerne i bogen.

Illustrationerne i bogen er Dorte Karrebæks bedste nogensinde. De er detajlerige, groteske, afskyvækkende og samtidig smukke. Farverne er afholdt i jordnuancer; præcis som det er forventeligt af en post-apokalyptisk rapport om følgerne af en naturkatastrofe.

Læs “De syltede børn” af Oscar K. og Dorte Karrebæk (ill.), hvis du vil:

skræmmes
forundres
berøres

Det er en voksenbog. Men det betyder ikke, at den ikke er undervisningsegnet. Det er den i allerhøjeste grad. Billeder, tekst og opbygning danner grundlag for megen fortolkning på tværs af modaliterne.